سامی ادیان میں بین المذاہب مراعات کاتصور:عصری تناظرمیں تقابلی مطالعہ

THE CONCEPT OF INTERFAITH PRIVILEGES IN THE SEMITIC RELIGIONS: COMPARATIVE STUDY IN MODERN CONTEXT

Authors

  • Muhammad Ali PhD Scholar, Department of Islamic Thought & Civilization, University of Management and Technology Lahore
  • Prof. Dr. Tahira Basharat Profeesor and Chairperson, Department of Islamic Thought & Civilization. University of Management and Technology Lahore

Keywords:

Interfaith, Privileges , Circumstances, Conversation , Diplomacy

Abstract

As compared to the other religions of the world, there are certain privileges presented in Islam. Among the following are the few. In ordinary circumstances in which personal interest is not involved are immodesty, entertainment of guest, an invitation to religion, and removing of harms. Likewise, mutual trade, sympathy, and personal relations are also included. In Seerat- e-Tayyaba these are divided into four parts: first is the believer of Islam remaining steadfast on his belief without beings influenced by deceit. The second is a way of conversation and dialogue and the third is about making agreements. The fourth and final is about diplomacy which may help a righteous message to spread in the whole world. In Jewish, the propagators of other religions are considered non-Jewish. Whereas in Jewish sacred literature few scholars, priests and judges are given a sacred place. In the teaching of the Old-Testament privileges are usually confined to the advancement of diplomacy only, but in New Testament (Holy Bible) human welfare and salvation are the most important commandments. 

References

۔ سامی ادیان:مذاہب عالم الہامی وغیرالہامی میں منقسم ہوتے ہیں،جن کا سرچشمہ ہدایت وحی الہی ہو وہ سامی مذاہب کہلاتے ہیں،ان مذاہب کے افراد کا سامی النسل ہوناضروری نہیں بلکہ اس کا مطلب ان مذاہب کے انبیاء کرام کا سامی اقوام میں آناہے،اوریہ تینوں مذاہب آج عالمگیر تہذیب وثقافت کے حامل اوردنیا میں ہر جگہ موجودہیں۔

۔ آل عمران 62:03

۔ عبداللہ المسدودسی،مذاہب عالم ایک معاشرتی وسیاسی جائزہ،(لاہور:مکی داراکتب،2002ء)ص23

https://www.almaany.com/ur/dict/ur-ar/

۵۔ المنجد(عربی اردو)لوئیس مالوف(کراچی،مولوی مسافر خانہ،دارالاشاعت1994ء)ص393

۔ القاموس الجدید،وحید الزمان قاسمی،(لاہور،ادارہ اسلامیات،1990ء)،ص271،272

۔ محمدحمید اللہ ،ڈاکٹر،عہدنبوی میں نظام حکمرانی ،(لاہور،مشتاق بک کارنر، س2016ء)ص34

۔ یٰسین مظہرصدیقی،ڈاکٹر،مکی اسوہ نبویﷺ،مسلم اقلیتوں کےمسائل کاحل،(کراچی،اسلامک ریسرچ اکیڈمی، 2010ء) ص312-279

۔ النساء 150:04

۔ آل عمران64:03

۔ مولانا،احمدرضا خان ،العطایا النبویۃ فی الفتاویٰ الرضویہ،(لاہور رضا فاؤنڈیشن،جامعہ نظامیہ رضویہ) ج14ص465

۔ العطایا النبویۃ فی الفتاویٰ الرضویہ،ایضاً

۔ آل عمران 28:03

۔ طبری،ابن جریر،جامع البیان فی تاویل القرآن ،(مصر،المطبعۃ المیمنۃ،س ن )ج 3ص140

۔ النسفی،عبداللہ بن محمود،مدارک التنزیل وحقائق التاویل،(بیروت، دارالکتاب العربی س ن)ج 1ص153

۔ تھانوی،اشرف علی ،مولانا،بیان القرآن،)لاہور،مکتبہ رحمانیہ س ن)ج1ص226

۔ مفتی شفیع محمد،معارف القرآن،(کراچی،مکتبہ معارف القرآن،2009ء)ج2ص51

The Holy Bible (New King James Version), Exodus 20:12-17

The Holy Bible (NKJV), Mathew 5:38-42

۲۰۔ النساء01:04

۔ الممتحنۃ08:60

۔ احکامات عشرہ یا دس احکام، شریعت موسوی کی رو سےبنی اسرائیل کو جو دس ابتدائی ہدایات دی گئیں وہ احکامات عشرہ کہلاتی ہیں۔بنی اسرائیل کے نظریات وعقائد کے مطابق یہ احکامات خدا نے موسیٰ پرنازل کیے ہیں جوپتھر کی سلوں پرکندہ کرکے لائےتوریت کی دوسری کتاب خروج میں ان کا اندراج موجود ہے،ان احکامات کودوحصوں میں تقسیم کیاجاسکتاہے۔اول جوخاص خداسے متعلق ہیں ،دوم بنی نوع انسان سے متعلق ہیں۔

The Holy Bible (New King James Version), Leviticus 19:14

The Holy Bible (NKJV), Numbers 20:14-16

The Holy Bible (New Revised Standard Version), Judges 11:12-13

The Holy Bible (King James Version), Mathew 15:24-28

The Holy Bible (King James Version), Mathew 5:17-20

https://biblehub.com/commentaries/mhcw/Mathew/5.htm,Accessed on September 04, 2021,at 03:55 PM.

The Holy Bible (King James Version),.Mathew 5:44-48

The Holy Bible (KJV), Luka 6:20-23

Downloads

Published

23-12-2021

How to Cite

Muhammad Ali, & Prof. Dr. Tahira Basharat. (2021). سامی ادیان میں بین المذاہب مراعات کاتصور:عصری تناظرمیں تقابلی مطالعہ: THE CONCEPT OF INTERFAITH PRIVILEGES IN THE SEMITIC RELIGIONS: COMPARATIVE STUDY IN MODERN CONTEXT . Zia E Tahqeeq, 11(22), 31–46. Retrieved from http://ziaetahqeeq.com/index.php/zt/article/view/44