الحدیث الصحیح: موازنة بین المتقدمين والمتأخرين

A COMPARATIVE STUDY OF THE CLASSICAL AND MODERN TRADITIONISTS ON AL-HADITH AL-SAHIH

Authors

  • Dr. Hafiz Muhammad Hammad Assistant Professor, Department of Islamic Studies, The Islamia University of Bahawalpur
  • Dr. Hafiz Hamid Hammad Department of Islamic Studies, G. C. University Faisalabad

Keywords:

Usul-ul-Hadith, Usool-e-Hadith, Traditionists, Hadith Sahih, Classical

Abstract

'Al-Sahih' is a term used in the Science of 'Usool-e-Hadith'.The Hadith agreed upon as 'al-Sahih' is declared as a feasible and valid argument. But regarding its real sense, there is conflict in some aspects between al-Mutaqaddemeen (The classical traditionists) and al-Mutaakhereen (The Later or Modern Traditionists). There is a dire need to conduct a comparative study of the early and modern traditionists on the issue of the validity of the Sahih Hadith. By following their perceptions real sense of al-Sahih should be delineated.

References

الزبیدی،محمدمرتضی حسینی، تاج العروس من جواهر القاموس، کویت، مطبعة حكومة الكویت، طبعت الاجزاء فی سنین مختلفة:6/528

۔ الجوهري، اسماعیل بن حماد، الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة، تحقیق احمد عبد الغفور عطار، بیروت، دارالعلم للملایین، 1410ھ، 1/381

۔ ابن منظور الافریقی، جمال الدین محمد بن مكرم بن علی، لسان العرب، قاہرۃ، دارالمعارف، 4/2402

۔ الزبيدي ،تاج العروس :6/528

۔ فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، بیروت، موسسة الرسالة، الطبعة الثامنة 2005ء، ص:228

۔ السخاوی،محمد بن عبد الرحمان، فتح المغیث بشرح الفیة الحدیث، الریاض، مكتبة دار المنهاج، الطبعة الأولی1426ھ، 1/23

۔ الشافعی،محمد بن ادریس، الرسالة، تحقیق احمد محمد شاكر، القاہرۃ، مطبعة مصطفی البابی الحلبی، الطبعة الأولی1485ه، 1/369 -372

۔ الخطیب البغدادی، احمد بن علی بن ثابت، الكفایة فی علم الروایة، المدينة المنورة ، المكتبة العلمية، بدون الطبعة، ص:24

۔ المصدر السابق:25

۔ المصدر السابق:20

۔ الخطابی،حمد بن محمد الخطابی البستی، معالم السنن، تحقیق محمد راغب الطباخ، حلب، المطبعة العلمیة، الطبعة الاولی1352ه، 1/11

۔ الحاكم، النیسابوری، محمد بن عبدالله، معرفة علوم الحدیث وكمیة اجناسه، تحقیق احمد فارس السلوم، بیروت، دار ابن حزم، الطبعة الأولی 1424ه، ص:242

. انظر بحث المحقق ،الحدیث الحسن عند المتقدمین والمتاخرین، مجلةجهات الاسلام، مجلد:13،جزء:2، ص:234-236

۔ ابن حجر، احمد بن علی، النكت على كتاب ابن الصلاح، السعودیۃ، عمادۃ البحث العلمی، 1/480

۔ الخطیب البغدادی،الكفاية في علم الرواية:119

۔ المصدر السابق:119

۔ المصدر السابق:119

۔ مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، الریاض، دار طیبة للنشر والتوزیع، الطبعة الأولی2006ء، 1/18

۔ المصدر السابق :1/18

۔ احمد بن حنبل، كتاب العلل ومعرفة الرجال، تحقیق د۔ وصی الله بن محمد عباس، الریاض، دارالخانی، الطبعة الثانیة1422ه، 2/30

۔ الترمذی، محمد بن عیسی بن سورة، جامع الترمذی، تحقیق ناصر الدین الالبانی، الریاض، مكتبة المعارف للنشروالتوزیع، الطبعة الثانیة1417ه، ح:[1907]:436

۔ الترمذي ،السنن،كتاب البر والصلة،باب ما جاء فی قطیعة الرحم، ح: [1907]:436

۔ المصدر السابق[1907]:436

۔ خطیب بغدادی،ابو بكر احمد بن علی بن ثابت، تاریخ مدینة السلام واخبار محدثیهاوذكر قطانها العلماء من غیراهلهاوواردیها (المعروف بتاریخ بغداد)، تحقیق الدكتور بشار عواد، بیروت، دار الغرب الاسلامی، الطبعة الأولی1422ه، :12/320

۔ المصدر السابق:12/320

۔ احمد بن حنبل،العلل، الریاض، دار الخانی، الطبعۃ الثانیۃ، 1422ھ، [3906]:3/9

۔ الترمذی،محمد بن عيسى بن سَوْرة، العللالكبير، بیروت، مكتبة النهضة العربية، الطبعةالأولى 1409ه:1/41

۔ ابن عبد البر،ابو عمر یوسف بن عبدالله، التمهید لما فی الموطا من المعانی والاسانید، ت 463ه:16/218

۔ المصدر السابق :16/218۔219

۔ معرفة انواع علم الحدیث،ابن الصلاح ،عثمان بن عبد الرحمان ت643ه،تحقیق د۔یاسین الفحل، بیروت، دارالكتب العلمیة، الطبعة الأولی1423ه، ص:79

۔ النووی،أبو زكریا یحیی بن شرف، مقدمة النووی فی علوم الحدیث، بیروت، المكتب الاسلامی، الطبعة الأولی 1417ه، ص:24

۔ العراقی،عبد الرحیم بن الحسین (ت 806ه)،شرح التبصرة والتذكرة، تحقیق د۔عبد اللطیف الهمیم و ماهر یاسین الفحل، بیروت، دارالكتب العلمیة، الطبعة الأولی 1423ه، ص:103

۔ ابن حجر، احمد بن علی، النكت علی نزهة النظرفی توضیح نخبة الفكر، الدمام، دار ابن الجوزی، الطبعة الأولی1413ه، ص:82

۔ ابن حجر، النكت علی كتاب ابن الصلاح، 1/417

۔ السیوطی، عبد الرحمن بن كمال (ت 911ه)،الفیة السیوطی، تحقیق احمد محمدشاكر، بیروت، المكتبةالعلمیة، بدون الطبعة، ص:4

۔ ابن حجر،نخبة الفكر مع النكت علي نزهة النظر:82

۔ المصدر السابق:91،92

۔ ابن رجب، عبد الرحمان بن احمد الحنبلی، شرح علل الترمذی، مصر، دار الملاح للطباعة والنشر ،الطبعة الأولی1398ه، 1/370

۔ المصدر السابق:1/370

۔ ابن عبد البر ،مقدمة التمهيد :1/26

۔ ابن عبد البر ،التميهد :16/115

۔ احمد،العلل :1/266-267

۔ المصدر السابق:1/267

۔ ابن رجب،شرح العلل :376

۔ ابن حجر، احمد بن علی العسقلانی، طبقات المدلسینای تعریف اهل التقدیس بمراتب الموصوفین بالتدلیس،تحقیق عاصم بن عبد الله، الاردن، مكتبة المناء، الطبعة الاولی:38

۔ ابن رجب،شرح العلل :376

۔ ابن ابی حاتم، عبدالرحمان بن محمد بن ادریس، الجرح والتعدیل،حیدر آباد دکن، مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیة، الطبعة الأولی [1372ھ] :5/356

۔ ابن الصلاح ،معرفة أنواع علم الحدیث :222،223

۔ مسلم بن حجاج، التمییز، تحقیق محمد مصطفی اعظمی، الریاض، شركة الطباعة العربیة السعودیة المحددۃ، الطبعة الثانیة1982ء:209

۔ مسلم ،التمييز:208/209

۔ البيهقي،معرفة السنن والآثار:1/144

۔ الحاكم ،معرفة علوم الحديث :238

۔ ابن حجر ،النكت :1/404

۔ ابن حجر،النكت:1/416،417

۔ ابن حجر، احمد بن علی العسقلانی، تقریب التهذیب، تحقیق صغیر احمد شاغف، الریاض، دار العاصمه للنشر والتوزیع، بدون الطبعة، ص:785

۔ البخاري،الصحيح، ح:[6414]،11/233

۔ ابن حجر، احمد بن علی، العسقلانی، هدی الساری مقدمة فتح الباری، تحقیق عبد القادر شیبة الحمد، الریاض، الطبعة الأولی 1421ھ :403-488

۔ ابن الصلاح، عثمان بن عبد الرحمان، صیانة صحیح مسلم من الاخلال والغلط وحمایته من الاسقاط والسقط، تحقیق موفق بن عبدالله، تیونس، دار الغرب الاسلامی، الطبعة الأولی 1404ھ ، 94-98

Downloads

Published

23-12-2021

How to Cite

Dr. Hafiz Muhammad Hammad, & Dr. Hafiz Hamid Hammad. (2021). الحدیث الصحیح: موازنة بین المتقدمين والمتأخرين: A COMPARATIVE STUDY OF THE CLASSICAL AND MODERN TRADITIONISTS ON AL-HADITH AL-SAHIH. Zia E Tahqeeq, 11(22), 70–85. Retrieved from http://ziaetahqeeq.com/index.php/zt/article/view/47