سیدنا عمر رضی اللہ عنہ سے منسوب بیٹی کو زندہ درگور کرنے کاقصہ ۔ تحقیق و تجزیہ

THE STORY OF BURYING THE DAUGHTER OF SYYEDNA OMAR ALIVE: A CRITICAL ANALYSIS

Authors

  • Dr. Usman Ahmad

Keywords:

Omar, , Burying Custom, , Arabs before Islam, , Tribe

Abstract

In some Arab tribes, it was customary to bury the daughters alive. This evil of filicide was eradicated after the advent of Islam. Among those who converted to Islam were those who committed this evil in the days of ignorance. Strong repentance as a result of embracing Islam was the removal for all past sins. However, some Islamic historians and writers falsely attributed an incident to Omar (r.a) that he buried a daughter alive. Even if there was proof of this act, it would not be permissible to mention it as his crime, but it is more wrong to fabricate a story. The article has been written in analytical mode. The analysis has been extended in three dimensions; firstly verifying the authenticity of the report, secondly: It is examined whether Hazrat Omar's tribe had ever been involved in the evil practice of killing daughters. Thirdly: What are the errors in the text of the narration which cannot be accepted rationally?

Author Biography

Dr. Usman Ahmad

Assistant Professor

Institute of Islamic Studies

University of Punjab, Lahore

References

۔ حدیث کے الفاظ ہیں۔ عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: اللَّهُمَّ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ بِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ، أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ ، قَالَ: فَكَانَ أَحَبَّهُمَا إِلَيْهِ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ.( ابن حنبل، أحمد بن محمد بن حنبل (المتوفى:۲۴۱ھ)،فضائل الصحابة، تحقیق:د. وصي الله محمد عباس، مؤسسۃ الرسالۃ،بيروت، طبع اول، ۱۴۰۳ھ/ ۱۹۸۳ء،رقم حدیث : ۳۱۲،ج۱،ص ۲۵۰)

۲۔ مانعین زکاۃ و مرتدین سے قتال کے موقعے پر حضرت عمر ؒکی رائے عدم قتال کی تھی تو سیدنا حضرت ابو بکر ؓ نے فرمایا:جَبَّارٌ فِي الْجَاهِلِيَّةِ خَوَّارٌ فِي الْإِسْلَامِ محققین نے اس جملے کی نسبت حضرت ابوبکر سے مشکوک قرار دی ہے ۔ ہمارا مقصود صرف اپنی اس بات کی تائید لینا ہے کہ آپ عہد ِ جاہلیت میں باجبروت تھے ۔(البیھقی، أحمد بن الحسين بن علي، أبوبکر(المتوفی:۴۵۸ھ)، دلائل النبوۃ ومعرفۃ أحوال صاحب الشريعۃ،دار الکتب العلمیہ،بيروت، طبع اول، ۱۴۰۵ھ، ج۲،ص ۴۷۷،باب:خُرُوجِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عليه وآله وَسَلَّمَ مَعَ صَاحِبِهِ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ- رَضِيَ اللهُ عَنْهُ- إِلَى الْغَارِ وَمَا ظَهَرَ فِي ذَلِكَ مِنَ الْآثَارِ

۳۔ ابن حنبل، احمد بن محمد بن حنبل،أبو عبد الله (المتوفى:۲۴۱ھ)،مسند الامام أحمد بن حنبل ، تحقیق: شعيب الارنؤوط - عادل مرشد، وآخرون،إشراف: د۔ عبد الله بن عبد المحسن الترکی،مؤسسۃ الرسالۃ، بیروت، طبع اول، ۱۴۲۱ھ/ ۲۰۰۱ء، ج۲۱، ص ۴۰۵، رقم حدیث: ۱۳۹۹۰

۴۔ ایضاً،ج۱۶،ص۲۰۱، رقم حدیث:۱۰۲۹۵

۵۔ گیارھویں صدی ہجری کے معروف شیعہ عالم (الجزائری ، نعمۃ اللہ ،السید(المتوفیٰ:۱۱۱۲ھ)، الانوار النعمانیہ ،تقدیم و تعلیق: محمد علی القاضی الطباطبائی،مؤسسۃ الاعلمی للمطبوعات ، بیروت، عنوان : دفن الخلیفۃ ابنتہ ،باب: نور فی الکبر والفخر وعلا جاتھما ،طبع اول، ۱۴۳۱ھ/۲۰۱۰ھ، ج۳،ص۳۰۔۳۱)

۶۔ مصر کے شہر اسوان میں ۲۸ جون ۱۸۸۹ء میں پیدا ہوئے۔ شاعر ، ادیب ،صحافی اور سیا ست دان کے حیثیت سے ہمہ پہلو زندگی گزاری۔۱۹۶۴ء میں انتقال ہوا ۔

۷۔ عباس محمود عقاد ، عبقریۃ عمر، شرکۃ نھضۃ مصر،طبع دہم ،۲۰۰۶ء ،ص ۱۹۳

۸۔ السمعانی، أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار ابن أحمد المروزی التميمي الحنفي ثم الشافعي (المتوفیٰ:۴۸۹ھ)، تفسير القرآن، تحقیق: ياسر بنابراھیم وغنيم بن عباس بن غنيم، دار الوطن، الرياض، طبع اول،۱۴۱۸/۱۹۹۷ء،ج۲۔ص۱۴۹

۹۔ جواد علي، الدکتور (المتوفی:۱۴۰۸ھ)، المفصل فی تاريخ العرب قبل الاسلام ،دار الساقي،طبع چہارم، ۱۴۲۲ھ/ ۲۰۰۱ء، ج۸،ص۱۳۵

۱۰۔ الاصبہانی، أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسی بنمہران (المتوفی: ۴۳۰ھ)، معرفۃ الصحابۃ،تحقيق: عادل بن يوسف العزازي،دار الوطن للنشر، الرياض، طبع اول، ۱۴۱۹ھ/۱۹۹۸ء،ج۶،ص ۳۴۱۰

۱۱۔ ابن سعد، أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الھااشمي بالولاء، البصري، البغدادي (المتوفی: ۲۳۰ھ)، الطبقات الکبریٰ، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، دار الکتب العلمیۃ، بيروت، طبع اول، ۱۴۱۰ھ/ ۱۹۹۰ء،ج۳،ص ۳۰۶

۱۲ ۔ ابن اثیر، علي بن أبي الکرم محمد بن محمد بن عبد الکريم بن عبد الواحد الشيبانی الجزري، عز الدين، أبو الحسن (المتوفی:۶۳۰ھ)، الکامل في التاريخ،تحقيق: عمر عبد السلام تدمري، دار الکتاب العربي، بيروت، طبع اول، ۱۴۱۷ھ/۱۹۹۷ء،ج۲،ص ۴۳۱

۱۳۔ الصالحیی،محمد بن يوسف الصالحي الشامي (المتوفی:۹۴۲ھ)، سبل الرشاد والرشاد، في سيرۃ خير العباد،وذکر فضائلہ وأعلام نبوتہ وأفعالہ وأحوالہ في المبدأ والمعاد،تحقيق وتعليق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض،دار الكتب العلمية بيروت، طبع اول، ۱۴۱۴ھ/۱۹۹۳ء،ج۱۱،ص ۱۸۴

۱۴۔ الطبقات الکبریٰ ، ج۵،ص ۳۷

۱۵۔ محمد بن حبيب بن أمية بن عمرو الهاشمي، بالولاء، أبو جعفر البغدادي (المتوفى: ۲۴۵ھ)، المحبر،تحقيق: إيلزة ليختن شتيتر،دار الآفاق الجديدة، بيروت،ص ۱۰۱

۱۶۔ ابن قتیبہ الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم (المتوفى: ۲۷۶ھ)، المعارف،تحقيق: ثروت عكاشة،الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، طبع دوم، ۱۹۹۲ء،ص ۱۸۰

۱۷۔ عبد السلام بن محسن آل عيسى، دراسة نقدية في المرويات الواردة في شخصية عمر بن الخطاب وسياسته الإدارية رضي الله عنه، عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية، طبع اول، ۱۴۲۳ھ/۲۰۰۲ء،ص ۲۴۸

۱۸۔ الزبیری، مصعب بن عبد الله بن مصعب بن ثابت بن عبد الله بن الزبير، أبو عبد الله (المتوفى:۲۳۶ھ)، نسب قريش، تحقیق:ليفي بروفنسال، أستاذ اللغة والحضارة بالسوربون،دار المعارف، القاهرة، طبع سوم، ص ۳۵۶

۱۹۔ عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أُمِّ الْوَلِيدِ بِنْتِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ، قَالَتْ: اطَّلَعَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ عَشِيَّةٍ، فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ، أَمَا تَسْتَحْيُونَ؟ قَالُوا: مِمَّ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللهِ،؟ قَالَ: تَجْمَعُونَ مَا لَا تَأْكُلُونَ، وَتَبْنُونَ مَا لَا تُعَمِّرُونَ، وَتُؤَمِّلُونَ مَا لَا تُدْرِكُونَ، أَلَا تَسْتَحْيُونَ مِنْ ذَلِكَ؟( معرفة الصحابة،ج۶،ص ۳۵۷۲، رقم حدیث: ۸۰۶۳

۲۰۔ ابن عبد البر، يوسف بن عبد الله بن محمد النمري القرطبي، أبو عمر (المتوفى:۴۶۳ھ)، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، تحقیق:علي محمد البجاوي،دار الجيل، بيروت،طبع اول، ۱۴۱۲ھ/ ۱۹۹۲ء،ج۴،ص ۱۸۰۳

۲۱۔ معرفۃ الصحابۃ،ج۶،ص ۳۳۷۹، رقم حدیث: ۷۷۲۴

۲۲۔ ابن حجر،أحمد بن علي بن محمد العسقلاني، أبو الفضل(المتوفى:۸۵۲ھ)،الاصابۃ فی تمییز الصحابۃ،تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، دار الکتب العلميہ،بيروت، طبع اول، ۱۴۱۵ھ،ج۸،ص ۲۱۶

۲۳۔ ابن الجوزی، جمال الدين أبي الفرج عبد الرحمن[۵۰۸ھ-۵۹۷ھ]، تلقيح فھوم الاثر في عيون التاريخ والسير،شركة دار الأرقم بن أبي الأرقم،بيروت، طبع اول،۱۹۹۷ء،ص ۲۴۴

۲۴۔ ابن الجوزی، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (المتوفی:۵۹۷ھ)، المنتظم في تاريخ الامم والملوک، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، مصطفی عبد القادر عطا،دار الکتب العلميہ، بيروت، طبع اول، ۱۴۱۲ھ/۱۹۹۲ء،ج۴،ص ۱۳۲

۲۵۔ نسب قریش،ص۳۵۶

۲۶۔ المقريزي، أحمد بن علي بن عبد القادر، أبو العباس الحسيني العبيدي، تقي الدين (المتوفى: ۸۴۵ھ)، إمتاع الالسماع بما للنبي من الاحوال والاموال والحفدۃ والمتاع، تحقیق:محمد عبد الحميد النميسي،دار الکتب العلميہ،بيروت، طبع اول، ۱۴۲۰ھ/۱۹۹۹ء،ج۶،ص ۱۴۷

۲۷۔ ابن حديدہ،، محمد (أو عبد الله) بن علي بن أحمد بن عبد الرحمن بن حسن الأنصاري، أبو عبد الله، جمال الدين (المتوفى:۷۸۳ھ)، المصباح المضي في كتاب النبي الأمي ورسله إلى ملوك الأرض من عربي وعجمي، تحقیق:محمد عظيم الدين،عالم الكتب،بيروت،ج۱،ص ۵۴

۲۸۔ عبقریۃ عمر،ص ۱۹۳، ۱۹۴

Downloads

Published

30-06-2022

How to Cite

Dr. Usman Ahmad. (2022). سیدنا عمر رضی اللہ عنہ سے منسوب بیٹی کو زندہ درگور کرنے کاقصہ ۔ تحقیق و تجزیہ: THE STORY OF BURYING THE DAUGHTER OF SYYEDNA OMAR ALIVE: A CRITICAL ANALYSIS. Zia E Tahqeeq, 12(23), 20–29. Retrieved from http://ziaetahqeeq.com/index.php/zt/article/view/17